Giv din virksomhed en grøn profil

Vil du gerne give din virksomhed en grønnere profil? Herunder finder du konkrete forslag, store som små, til forskellige områder i din virksomhed, hvor du kan sætte miljø på dagsordenen.

Tak til alle virksomhederne, som havde lyst til at dele deres erfaringer her i indlægget. Har du lyst til at dele dit forslag? Send gerne på uffehs@a4papir.dk

 

1. Skift fra glødepærer til LED på kontoret

Igennem flere år har det været kendt, at der både er strøm og penge at spare, ved at vælge LED frem for ældre lyskilder. Men for blot få år tilbage var LED desværre også kendt for dårlig farvegengivelse, samt at pærerne var lang tid om at tænde.

Der er stadigvæk gamle LED pærer på markedet, men i dag er der absolut også kommet langt bedre alternativer til, skriver LED-SALG.dk. De nye LED pærer lever op til kravene som vi satte til de gamle glødepærer: Et varmt lys samt en god farvegengivelse.

LED-SALG.dk forklarer: Når du er ude og søge efter kvalitetspærer skal du se efter Ra værdien, som skal ligge imellem Ra 97-99.
Ikke mindst kan man også stille sig selv spørgsmålet: Hvor skal jeg bruge pæren? Og til hvad? Kan jeg nøjes med mindre kvalitet, for at jeg i bytte får en billigere elregning? De gode kvalitets-pærer bruger flere dioder, og derved flere Kwh end de LED pærer med en lavere Ra.

Et konkret eksempel fra LED-SALG.dk på hvilke besparelser, både i Kwh og i kroner, valg af LED belysning kan give:

Kontor i Nordsjælland med 25 ansatte.

Optællingen så således ud:

37 glødepære primært, 40 og 60 watt
3 stk. Halogen, 40 watt
2 GU10 pærer, 35 watt

LED lys holder 25.000 timer, og det er 6,8 år længere end en glødepære i dette tilfælde (afhænger af hvor meget pærerne er tændt dagligt). Regnskabet bliver dermed:

Besparelse over perioden på 6,8 år (Strømforbrug, Gl. Pærer, mm.): 119.043,28 kr.

Anskaffelse af nye LED lyskilder:    -5.896,39 kr.

Besparelse i levetiden på 6,85 år:  113.146,89 kr.

Besparelse pr. år i perioden:  16.519,46 kr.

Den årlige besparelse i KWh er 6.403 KWh

2. Tænk affald som en ressource.

Spild og affald er emner som i disse tider er kommet i stor fokus. Fra madspild, elektronikskrot og affald generelt forsøger vi at tænke i nyere og mere bæredygtige baner, for at passe på de ressourcer som kun er tilgængeligt i begrænset omfang. Som virksomhedsejer kan man også gøre en forskel, og hvert skridt gør en forskel.

Henriette Jeppesen fra Tjarliebox.dk er et godt eksempel på, hvad man som webshopejer kan gøre af konkrete tiltag, for at tænke affald som en ressource, frem for, ja affald.

Emballage, især papkasser, fra hendes leverandør genbruger hun fuldt ud. Papkasser som kan genbruges, bruges til forsendelser til hendes egne kunder, og gamle udtjente papkasser sørger hendes leverandør for bliver makuleret og lavet til kassefyld.

”Siden jeg startede webshoppen i oktober måned 2014, har jeg kun decideret KØBT papkasser/emballage 1 gang”, skriver Henriette. ”Jeg sørger desuden for altid at samle alt papir, pap og plastikrester som jeg modtager fra mine leverandører, og pga. det har jeg aldrig købt kassefyld – kun genbrugt. Så jeg sparer rigtig meget, da jeg i princippet kun har brugt de 2-300 kr. mit emballage kostede mig i starten, og alt andet har være genbrug.”

Genbruget og det miljøvenlige fokus har også betydning for kunderne hos Tjarliebox: ”Jeg kan godt mærke det betyder noget for mine kunder, og det styrker mit koncept rigtig meget.”

En anden virksomhed hvor emballage-genbrug er blevet en stor forretning, er hos Jyllands-kartonlager.dk. I mere end 40 år har de specialiseret sig i opkøb af brugte papkasser og restpartier, og skriver at deres kunder typisk sparer omkring 50 % på køb af en papkasse, sammenlignet med at købe nye papkasser hos en producent.

3. Hurtigere og renere levering i byerne.

Levering er et af de områder, som kunderne i danske webshops ligger stor vægt på sker hurtigt og korrekt. Men hvorfor ikke også give kunderne mulighed for en grønnere levering, som både kan styrke din virksomheds grønne profil, og aktivt hjælper til mindre trafik-os i storbyerne.

Dette er præcis hvad cykelbudet Velopak leverer. Når trafikken stopper til i Århus eller København, tager ladcyklen køerne indenom, og sikrer at pakkerne kommer frem til tiden. Og hverken vejr eller tunge pakker begrænser rytterne: ”Vi leverer personligt. Hele året og i al slags vejr. På timebasis eller dagen efter. Og på ladcyklen kan vi have op til 100 kg”.

Ud over levering med cykelbud i storbyerne, kan man som virksomhedsejer eventuelt også overveje at kigge nærmere på elbiler. Avis.dk forsøger at gøre det nemmere og billigere at lease en elbil – uanset om det er over en kortere eller længere periode, personbil eller varebil. Læs mere om elbilerne her.

4. Miljøvenlig fødevareemballage og -service

Engangsbestik, -tallerkener, -kopper, -sugerør og lignende, er produkter som selvfølgelig er helt centrale når man sælger føde og drikkevarer ”to go”. Ofte er standard plastik det foretrukne materiale, og selvom genanvendelse af plastik bestemt bliver bedre og mere effektiv, findes der materialer som er langt lettere nedbrydelige.

Dette har David Hansen fra cykelboden.dk haft i fokus med hans nye mobile iste projekt: ”Da jeg skal ud og sælge iste af høj kvalitet og økologiske ingredienser, har det været vigtigt for mig, at koppen/glasset synede af kvalitet og økologi. Jeg faldt over nogle spændende glas, som er produceret af majsstivelse, hvorfor de i realiteten kan smides i naturen, selvom det ikke ser særlig pænt ud”.

Produkterne kaldes PLA glas, som er et såkaldt bioplastik glas fremstillet af majsstivelse, og som i stor grad ligner et traditionelt plastikglas – bare langt mere miljøvenligt, og faktisk komposterbar.

”PLA glas i den ønskede størrelse koster ca. 3 gange så meget som almindelige plastikglas, men jeg mener, det er dét værd.” skriver David.

5. Tænk genbrug i nye sammenhænge.

Genbrug hitter for alvor, og genbrugsbutikkerne rundt om i landet melder om store overskud og godt med kundebesøg. Genbrug er et fantastisk eksempel på, hvordan vi kan give produkter en længere levetid, og ikke mindst er det ofte en væsentlig billigere løsning. Nogle produktområder er mere populære end andre: kontormøbler, elektronik og lignende er eksempler på områder hvor der allerede er stor konkurrence om genbrugsprodukter.

Men genbrug kan nemt tænkes i endnu flere sammenhænge, og udbredes til andre produktområder.

Et godt eksempel på dette, og hvor genbrugstanken både var en stor miljømæssig og økonomisk gevinst er hos virksomheden Stack-Cup, som leverer krus til festivaler, events mm. Frem for engangskrus som smides ud (eller på jorden), vaskes og renses genbrugskrusene og genbruges på ny, og det har været en stor succes.

Hos A4papir.dk har genbrug også fået plads i form af brugte kontorartikler. Ringbind, plastiklommer osv. opkøbes fra både private og virksomheder, sorteres og videresælges igen. Mange af produkterne kan nemt anvendes flere år frem endnu, i stedet for at ende som affald eller blive gemt væk i papkasser på loftet.

Genbrug går nok aldrig af mode, tværtimod, og der er helt sikkert mulige genbrugsprodukter derude, som endnu ikke er kommet i fokus . Så overvej om du som virksomhedsejer måske selv kunne tænke genbrug i dine produkter, og åbne op for et nyt miljøvenligt marked – interessen for genbrug er der i hvert fald.

6. Lad kunderne købe sammen – og kør færre km!

Hos ØF.dk kan du købe økologisk frugt, grønt og kød med ugentlig levering. Leveringen adskiller sig dog fra konkurrenterne på markedet ved, at det er muligt for kunderne, at oprette såkaldte LeveringsFællesskaber. Ved et sådan fællesskab forstås en fælles leveringsadresse for en gruppe kunder fra samme lokalområde.

Det smarte ved konceptet er, at jo flere man går sammen om fælles levering, des billigere bliver fragten, og ikke mindst er det med til, at mindske antal kørte kilometer og antal stop for fragtmanden . Det er altså både en gevinst for kunden og miljøet.

7. Renere benzindrevne maskiner.

Bruger du i din virksomhed forskellig former for redskaber og maskiner som køre på benzin, er der også her en mulighed for at vælge et renere og miljømæssigt bedre valg end almindelig benzin fra tanken.

Søren Krog fra SB-Krog Haveservice anvender Aspen benzin til sine maskiner: ”Det er bedre for en selv, miljøet og maskineriet, da den ikke soder så meget”. Aspen indeholder færre farlige partikler, reducere smog-dannelsen med ca. 40% og samtidig giver det en bedre forbrænding i små motorer som eksempelvis plæneklippere, motorsave og lignende – til gavn for både egen sundhed og miljø.