Spar på papiret

Spar på papiret - spar miljøet - spar penge!

At spare på papiret er ikke kun til gavn for miljøet, det kan også gavne pengepungen hos både private og firmaer. Herunder finder du en masse gode råd til, hvordan du i hverdagen, både derhjemme, på jobbet, studiet eller i andre sammenhænge, kan spare på papiret (alt fra printerpapir til huskesedler). Det er de små forskelle, som tilsammen kan gøre en stor forskel. Har du et godt forslag til hvordan man sparer på papiret? Send det gerne til uffehs@a4papir.dk

1. Print flere sider på samme ark papir (PowerPoint + Word)

Når du printer Word dokumenter eller Powerpoints ud, har du mulighed for, at printe flere sider på det samme ark papir – frem for ex. at printe alle slides i dit powerpoint, kan du samle op til 9 slides/dias på det samme stykke papir. Det samme gør sig gældende i Word, hvor du har mulighed for, at samle op til 16 sider på ét ark.

  • I powerpoint, under “Udskriv”:

    slides-pp

  • I Word, under “Udskriv” – vælg desuden “Layout”, som vist:

    word-print

2. Vær kreativ på din iPad med “Paper by 53”

Elsker du at tegne og være kreativ? Spar papiret og tegn på din iPad. Med den smarte applikation “Paper by 53“, kan du for alvor fører dine kreative tegninger fra papiret, over på digital form. Det betyder at dine tegninger, illustationer mm. altid kun er nogle få klik væk, og lige ved hånden når nye kreative ideer dukker op. Ud over selve applikationen, kan du også tilkøbe “Pencil by 53“, der med en række smarte indbyggede funktioner gør tegne-oplevelsen endnu bedre. Se app’en i videoen herunder.

3. Underskriv din PDF-fil uden at printe den først. 

Modtager du ofte PDF filer, hvor du skal sætte din underskrift, og evt. sende videre pr. mail? Mange vil vælge, at printe papiret, sætte sin underskrift, scanne papiret og så sende igen. Men faktisk kan du klare det hele på computeren i Adobe Reader (som er gratis). Først skal du skrive din underskift på et hvidt stykke papir, tage et billede af den, og uploade den til din computer. Åben så din PDF fil via Adobe Reader, og vælg følgende:

  • “Underskriv” i højre øvre hjørne af din PDF
  • “Sæt signatur”
  • “Rediger signatur”
  • I boksen som åbner vælges “Brug billede”
  • Upload så billedet med din underskrift

Når du nu trykker “Sæt signatur” vil du kunne bestemme hvor i PDF’en din underskrift skal placeres – og fremover er det væsentligt hurtigere at underskrive, samtidig med, at du undgår unødvendig printning. Udover signaturer kan du ex. også sætte flueben (“Tilføj flueben”).

4. Tag en kopi og scan direkte fra din Smartphone.

På kontoret er det ofte hurtigt og nemt, at bruge kopimaskinen til, at tage et kopi af et ark papir. Men hvorfor bruge kopipapir, når du kan klare det hurtig og nemt elektronisk? Idag findes mange smarte applikationer til vores smartphones, og heriblandt findes mobil-scannere. Med en mobil-scanner kan du scanne (tage et billede) af dit ark papir (eller flere ark), gemme det som PDF, og sende det via mail, dropbox, facebook eller andet. Der findes ex. applikationen “CamScanner“, som er helt gratis. Du ligger blot dit papir i lyset og tager et billede. Applikationen hjælper så med, at rette ind efter papirets hjørner og tydeliggøre teksten, og så er det klar til at blive sendt – smart!

5. Gem hjemmesiden, frem for at printe den ud. 

Har du fundet den helt rigtige opskrift, vejledning, guide el. lign. på en hjemmeside, og tænker “den må jeg hellere printe ud, så jeg har den til senere”? I browseren Safari, er der lavet en smart funktion kaldt “Læseliste”, som netop er beregnet til, at du hurtig og nemt kan gemme links du senere kunne få brug for igen. Du tilføjer sider til læselisten under “Bogmærker”, hvor du vælger: “Føj til læselisten” – du kan desuden bruge genvejstasterne vist på billedet her:

læselisten

6. Tag noter på din tablet.

Er du på udkig efter et godt program til at tage noter på din tablet? Prøv OneNote – det er gratis, og det giver dig et rigtig godt redskab til nemt, at få overblik over dine notater på din tablet. Få en hurtig gennemgang af applikationen i videoen herunder:

7. Bestem selv hvilke reklamer du vil modtage via “NejTak+”

Er du træt af, at postkassen fyldes med en masse reklamer du aldrig får læst? Hvorfor så ikke kun modtage præcis de reklamer du ønsker, og som du netop ved du får læst. Tidligere har du kunne bestille et “Reklamer – Nej tak” klistermærke, således du slet ingen reklamer modtog – men med “NejTak+” kan du nu helt selv udvælge, hvilke reklamer du fortsat ønsker at modtage. Du får en fuld liste over de reklamer som leveres i dit område, kan fravælge dem du ikke læser, og efter et par uger modtager du præcis den sammensætning af reklamer du ønsker. Tilmeld dig NejTak+ her!

Alternativt kan du også læse tilbudsaviser på din computer, tablet eller smartphone via applikationen eTilbudsavis.

nejtak+

8. Gør din kalender og huskesedler elektroniske – og del dem med andre. 

Er du, som jeg, dybt afhængig af din kalender til at planlægge din uge? Undgå at skulle slæbe den med overalt, og spar papir ved, at bruge en elektronisk kalender istedet. Der er efterhånden mange at vælge imellem: personligt anvender jeg Google Kalender. Den er utrolig brugervenlig, kan tilgås fra både computer, ipad og smartphone, og ikke mindst er det muligt at dele bestemte begivenheder med venner, familie, kollegaer mfl.

Ønsker du samtidig et nemt redskab til, at huske daglige gøremål og aftaler, så findes der nogle nemme applikationer til din smartphone. Se eksempler på 2 her, gennemgået af app-anmelder Thomas Bigum: Med disse Apps glemmer du aldrig!

….. listen opdateres løbende (del gerne dine ideer på uffehs@a4papir.dk)

Stadig brug for at printe? Gavn miljøet, og køb miljøvenligt printerpapir hos A4papir.dk her!